Beberapa
orang teman al-Fagir yang sedang melanjutkan pelajaran mereka di
peringkat Sarjana dan Doktor Falsafah di UKM memberitahu al-Fagir bahwa
terdapat segelintir pensyarah fakulti pengajian Islam yang aktif
menghentam golongan yang menyambut Maulidurrasul صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم,
terutamanya dalam bulan mawlid sekarang ni. Bukan itu saja, bahkan
mereka juga lontarkan pelbagai komen-komen negatif, memperlekehkan dan
sebagainya kepada kitab Mawlid al-Barzanji dan pengarangnya. Hal ini
juga pernah terjadi sebelum ini, tatkala seorang mantan mufti di sebuah
negeri paling utara di semenanjung tanahair melecehkan pengarang kitab
Mawlid al-Barzanji. Begitu juga seorang pendakwah Wahhabi tegar dari
selatan tanahair, pernah membuat kritikan terhadap kitab Mawlid
Berzanji, bahkan pendakwah yang tersebut telah mensyirikkan orang yang
membaca kitab Mawlid al-Barzanji. Golongan ini, dengan bersandarkan PhD
mereka, dengan sinisnya melecehkan para ulama silam. Allahu Allah ….
Maka kerana itulah, entri seterusnya ini al-Fagir ingin perkenalkan
siapakah pengarang kitab Mawlid al-Barzanji ini. Maka bolehlah dibezakan
taraf keilmuaan mereka yang menentangnya dengan pengarang kitab Mawlid
al-Barzanji ni …. Tulisan ini adalah cuplikan dari tulisan teman
al-Fagir, iaitu Abu Muhammad di blog Bahrus Shofa, dengan sedikit olahan dari al-Fagir …..
As-Sayyid Ahmad bin Zaki bin Ismail al-Barzanji. Salah seorang dari keluarga al-Barzanji yang pernah menjawat jawatan Mufti di Kota Madinah al-Munawwarah |
Sayyid Ja'far bin Sayyid Hasan bin Sayyid 'Abdul Karim bin Sayyid Muhammad bin Sayyid Rasul al-Barzanji adalah seorang ulama besar keturunan Junjungan Nabi صلى الله عليه وآله وسلم
dari keluarga Saadah al-Barzanji yang masyhur berasal dari Barzanj di
Iraq. Beliau dilahirkan di Kota Madinah al-Munawwarah pada tahun 1126H.
Segala usul Sayyid Ja'far semuanya merupakan ulama terkemuka yang
terkenal dengan ilmu dan amal, keutamaan dan kesholehan. Habib Prof. Dr. Muhammad bin 'Alwi bin 'Abbas al-Maliki (Gambar sebelah. Jika
ada orang berbangga-bangga dengan gelar Dr.nya dalam bidang hadits,
maka aku nyatakan bahawa al-Habib Muhammad al-Maliki ini juga telah
meraih gelar Dukturahnya dalam bidang hadits pada usianya 25 tahun dari
'Harvard dan Oxford'nya dunia Islam iaitu Universiti al-Azhar asy-Syarif, oleh itu jika kamu berbangga-bangga dengan kesarjanaan versi dukturah ini, maka simpanlah dulu Dr. kamu tu dalam poket) dalam "Haul Ihtifaal bi dzikra al-Mawlid an-Nabawi asy-Syarif" menulis pada halaman 54 :-
العلامة
المحدث المسند السيد جعفر بن حسن بن عبد الكريم البرزنجي مفتي الشافعية
بالمدينة المنورة، قد اختلف في وفانه، فقد ذكر بعضهم، أنه توفي سنة 1177هـ والزبيدي في المعجم المختص وهو مخطوط أنه توفي سنة 1184هـ والزبيدي
لقيه وحضر دروسه في المسجد النبوي الشريف، وهو صاهب المولد المشهور
المعروف بمولد البرزنجي، واسمه ((عقد الجوهر في مولد النبي الأزهر)) ومولده
هذا من أشهر الموالد وأكثرها انتشارا في البلاد العربيه والإسلامية شرقا
وغربا، بل يحفظه الكثير من العجم والعرب، يقرؤونه في المناسبات الاجتماعية
والدينية، وقد اشتمل على خلاصة للسيرة النبوية من المولد فالمبعث فالهجرة
فالأخلاق فالغزوات ألى الوفاة ......
وشرحه العلامة الفقيه الشيخ أبو عبد الله محمد بن أحمد المعروف بعليش المتوفي سنه 1299هـ شرحا كافيا مفيدا سماه (( القول المنجي على مولد البرزنجي)) طبع بمصر مرارا
Terjemahannya: Al-'Allaamah al-Muhaddits al-Musnid as-Sayyid Ja'far bin Hasan bin 'Abdul Karim al-Barzanji adalah MUFTI ASY-SYAFI`IYYAH
di Kota Madinah al-Munawwarah. Telah berlaku perselisihan tentang
tarikh kewafatannya, di mana sebahagiannya menyebut yang beliau
meninggal pada tahun 1177H. Menurut Imam az-Zubaidi dalam manuskrip "al-Mu'jam al-Mukhtash"
menulis bahawa beliau wafat tahun 1184H, di mana Imam az-Zubaidi pernah
berjumpa dengan beliau dan menghadiri majlis pengajiannya di Masjid
Nabawi yang mulia. Beliau adalah pengarang kitab mawlid yang masyhur dan
terkenal dengan (nama) Mawlid al-Barzanji yang namanya I'qdul Jawhar fi mawlid an-Nabiyyil Azhar.
Mawlid karangan beliau ini adalah di antara kitab mawlid yang paling
tersohor dan paling luas tersebar ke pelosok negeri 'Arab dan Islam,
baik di Timur maupun di Barat. Bahkan ramai kalangan 'Ajam dan 'Arab
yang menghafalnya dan mereka membacanya dalam perhimpunan-perhimpunan
agama yang munasabah. Kandungannya merupakan khulaashah (ringkasan)
sirah nabawiyyah yang meliputi kisah lahir baginda صلى الله عليه وآله وسلم, perutusan Baginda صلى الله عليه وآله وسلم sebagai rasul, hijrah, akhlak, peperangan sehingga kewafatan Baginda صلى الله عليه وآله وسلم................
Kitab "Mawlid al-Barzanji"
ini telah disyarahkan oleh al-'Allaamah al-Faqih asy-Syaikh Abu
'Abdullah Muhammad bin Ahmad yang terkenal dengan panggilan Ba`ilisy
yang wafat tahun 1299H dengan satu syarah yang memadai, cukup elok dan
bermanfaat yang dinamakan "al-Qawl al-Munji 'ala Mawlid al-Barzanji" yang telah banyak kali diulang cetaknya di Mesir.
Ikhwah
lihat, bagaimana Habib Muhammad menyatakan bahawa Sayyid Ja'far adalah
seorang 'allaamah, seorang muhaddits lagi musnid yang menjadi sanad dan
sandaran umat. Jadi bagaimana kita tergamak membuka mulut kita dan
menggerakkan lidah kita yang tidak bertulang untuk mencemoh dan
merendah-rendahkan pribadi seperti Sayyid Ja'far, Mufti Syafi`iyyah di
Kota Madinah. Allahu ... Allah.
Sebagaimana
dinyatakan oleh Buya al-Maliki di atas, mawlid Sidi Ja'far al-Barzanji
ini telah disyarahkan pula oleh para ulama kenamaan umat ini. Antara
yang masyhur mensyarahkannya ialah Syaikh Muhammad bin Ahmad 'Ilyisy al-Maaliki al-'Asy'ari asy-Syadzili al-Azhari yang mengarang kitab "al-Qawl al-Munji 'ala Mawlid al-Barzanji".
Beliau ini adalah seorang ulama besar keluaran al-Azhar asy-Syarif,
bermazhab Maliki lagi Asy`ari dan menjalankan Thoriqah asy-Syadziliyyah.
Beliau lahir pada tahun 1217H (1802M) dan wafat pada tahun 1299H
(1882M). Beliau bukanlah calang-calang ulama pula, ketinggian ilmunya
dapat dilihat dalam kitab-kitab karangannya yang bernilai tinggi,
antaranya : "Hidaayatul Muriid li 'Aqiidati Ahlit Tauhiid", "Syarah al-'Aqaa-idul Kubra lis Sanusi", "Haasyiah 'ala Syarhish Shoghir lid-Dardiir", "Minhul Jaliil 'ala Mukhtashar Khaliil" dan "Hidaayatus Saalik ila Aqrabil Masaalik fi Furu`il Fiqhil Maaliki".
Selain
Syaikh Ba`ilisy, ulama kita kelahiran Banten, Pulau Jawa, yang terkenal
sebagai ulama dan penulis yang produktif dengan banyak karangannya. Sayyidul 'Ulama-il Hijaz, an-Nawawi ats-Tsani, Syaikh Muhammad Nawawi al-Bantani al-Jawi turut menulis syarah yang lathifah bagi "Mawlid al-Barzanji" dan karangannya itu dinamakannya "Madaarijush Shu`uud ila Iktisaa-il Buruud". Manakala, seorang keturunan Sayyid Ja'far al-Barzanji yang mempunyai nama yang sama dengan beliau, iaitu Sayyid Ja'far bin Sayyid Isma`il bin Sayyid Zainal 'Abidin bin Sayyid Muhammad al-Hadi bin Sayyid Zain yang merupakan suami kepada satu-satunya anak Sayyid Ja'far al-Barzanji, telah juga menulis syarah bagi "Mawlid al-Barzanji" tersebut yang dinamakannya "al-Kawkabul Anwar 'ala 'Iqdil Jawhar fi Mawlidin Nabiyil Azhar".
Sayyid Ja'far ini juga adalah seorang ulama besar keluaran al-Azhar
asy-Syarif. Beliau juga merupakan seorang Mufti Syafi`iyyah.
Karangan-karangan beliau banyak, antaranya: "Syawaahidul Ghufraan 'ala Jaliyal Ahzan fi Fadhaa-il Ramadhan", "Mashaabiihul Ghurar 'ala Jaliyal Kadar" dan "Taajul Ibtihaaj 'ala Dhau-il Wahhaaj fi Israa` wal Mi'raaj".
Beliau juga telah menulis sebuah manaqib yang menceritakan perjalanan
hidup dan ketinggian nendanya Sayyid Ja'far al-Barzanji dengan jodol "ar-Raudhul A'thar fi Manaqib as-Sayyid Ja'far".
Allahu ... Allah, dunia Islam kaya dengan khazanah keilmuan. Luas
melaut ilmu para ulama kita. Cuma kail kita yang panjang sejengkal tak
mampu menduga kedalaman lautan tersebut... Allahu...Allah. Oleh itu,
janganlah jadi seumpama “katak di bawah tempurung”, hanya kenal sorang
dua ulama terus menyerang dan menghukum orang lain yang tidak sefaham.
Kepada yang merasakan Mufti Sidi Ja'far al-Barzanji hanya seorang lelaki
seperti dirinya atau beranggapan dia mufti, aku pun mufti, atau mereka
yang ‘terperasan’ mengatakan “hum rijaal wa nahnu rijaal” eloklah cari
kitab-kitab tersebut dan kaji pribadi dan sejarah hidup Sidi Ja'far
al-Barzanji yang mawlid karangannya telah lumrah jadi bahan bacaan dan
amalan umat ini. Lepas tu cari cermin tengok muka sendiri dan buat
perbandingan.
Berbalik
kepada Sidi Ja'far al-Barzanji, selain dipandang sebagai mufti, beliau
juga menjadi khatib di Masjid Nabawi dan mengajar di dalam masjid yang
mulia tersebut. Beliau terkenal bukan sahaja kerana ilmu, akhlak dan
taqwanya, tapi juga dengan kekeramatan dan kemakbulan doanya. Penduduk
Madinah sering meminta beliau berdoa untuk hujan pada musim-musim
kemarau. Diceritakan bahawa satu ketika di musim kemarau, sedang beliau
sedang menyampaikan khutbah Jumaatnya, seseorang telah meminta beliau
beristisqa` memohon hujan. Maka dalam khutbahnya itu beliau pun berdoa
memohon hujan, dengan serta merta doanya terkabul dan hujan terus turun
dengan lebatnya sehingga seminggu, persis sebagaimana yang pernah
berlaku pada zaman Junjungan Nabi صلى الله عليه وآله وسلم dahulu.
Menyaksikan peristiwa tersebut, maka sebahagian ulama pada zaman itu
telah memuji beliau dengan bait-bait syair yang berbunyi:-
سقى الفروق بالعباس قدما * و نحن بجعفر غيثا سقينا
فذاك و سيلة لهم و هذا * وسيلتنا إمام العارفينا
Dahulu al-Faruuq dengan al-'Abbas beristisqa` memohon hujan
Dan kami dengan Ja'far pula beristisqa` memohon hujan
Maka yang demikian itu wasilah mereka kepada Tuhan
Dan ini wasilah kami seorang Imam yang 'aarifin
Dan kami dengan Ja'far pula beristisqa` memohon hujan
Maka yang demikian itu wasilah mereka kepada Tuhan
Dan ini wasilah kami seorang Imam yang 'aarifin
Sidi
Ja'far al-Barzanji wafat di Kota Madinah dan dimakamkan di Jannatul
Baqi`, sebelah bawah maqam nenda-nenda beliau dari kalangan anak-anak
perempuan Junjungan Nabi صلى الله عليه وآله وسلم. Allahu ... Allah. Bertuah sungguh Sayyid Ja'far. Karangannya membawa umat ingatkan Junjungan Nabi صلى الله عليه وآله وسلم, membawa umat kasihkan Junjungan Nabi s.a.w., membawa umat rindukan Junjungan Nabi صلى الله عليه وآله وسلم. Setiap kali karangannya dibaca, pasti sholawat dan salam dilantunkan buat Junjungan Nabi صلى الله عليه وآله وسلم.
Juga umat tidak lupa mendoakan Sayyid Ja'far yang telah berjasa
menyebarkan keharuman pribadi dan sirah kehidupan makhluk termulia
keturunan Adnan. Allahu ... Allah.
اللهم اغفر لناسج هذه البرود المحبرة المولدية
سيدنا جعفر من إلى البرزنج نسبته ومنتماه
وحقق له الفوز بقربك و الرجاء و الأمنية
واجعل مع المقربين مقيله و سكناه
واسترله عيبه و عجزه و حصره وعيه
وكاتبها و قارئها و من اصاخ إليه سمعه واصغاه
Ya Allah ampunkan pengarang jalinan mawlid indah nyata
Sayyidina Ja'far kepada Barzanj ternisbah dirinya
Kejayaan berdamping denganMu hasilkan baginya
Juga kabul segala harapan dan cita-cita
Jadikanlah dia bersama muqarrabin berkediaman dalam syurga
Tutupkan segala keaiban dan kelemahannya
Segala kekurangan dan kekeliruannya
Seumpamanya Ya Allah harap dikurnia juga
Bagi penulis, pembaca serta pendengarnya
وصلى الله على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم والحمد لله رب العالمين
Sekian dari al-Fagir Abu Zahrah
Taman Seri Gombak
Ashar, 5 Rabi'al-Anwar 1432Hsumber: http://al-fanshuri.blogspot.com
Tidak ada komentar:
Posting Komentar